Publicerat: / Allmänt

Tyskland!

Tyskland närmar sig med stormsteg och förberedelserna har börjat. Tidigare förra veckan beställde jag ett EU-kort, det vill säga, sjukförsäkring om jag skulle bli sjuk när jag är borta. Ingen i familjen visste om jag hade ett men sen kom jag på att jag inte varit utanför norden de senaste tre åren. Så förhoppningsvis överlever jag där borta! 

Här om dagen lade också en av mina kompisar som jag åker med upp en packlista, ganska skönt att slippa tänka på det själv. I övrigt så är vi alla väldigt nervösa över hur det ska gå. Min tysk verkar väldigt trevlig som tur är så man kan ju bara hoppas att resten av hennes familj är det också. Jag är mest rädd att de inte ska vara så bra på engelska och att jag kommer behöva ta till de få ord i tyska som jag kommer ihåg från högstadiet. Vilket är vägbeskrivningar, hur man böjer regelbundna verb, hur man böjer "är" och "har", några enkla meningar, en massa opassande ord och en massa onödiga ord. Låter det som att jag kommer kunna göra mig förstådd i krisfall? Jag hoppas det. 

Min egen engelska litar jag dock på, samt att mina tysktalande kompisar kommer hjälpa mig i värsta fall. Annars har jag också börjat leta fram Euro. Vi har tydligen en hel del sånt hemma så jag skulle inte behöva fixa fram några nya så jag hoppas mina föräldrar har rätt. 

Jag blir borta den 10:e Juni till den 15:e Juni. En dag ska vi vara i deras skola, en dag ska vi åka till Heidelberg och Frankfurt och de andra dagarna ska vi göra olika aktiviteter. Väldigt roligt tror jag! Kan därför redan nu varna om att det kommer bli tomt på bloggen dessa dagar!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hejsan! Jag heter Minna, är född under det fantastiska året 1995 och bor i en mycket liten byhåla utanför Uppsala. Jag läser just nu första terminen på Socionomprogrammet på Uppsala Universitet och jobbar extra som vårdbiträde på ett äldreboende. I övrigt gillar jag att umgås med kompisar, läsa och lyssna på musik. Jag har tidigare också varit väldigt aktiv inom ridsporten, vilket jag hoppas kunna återuppta inom en snar framtid. I den här bloggen kommer ni i framtiden få följa min vardag med plugg, jobb, fritid, min hund Gucci och en stor skopa av känslor och tankar. Vill ni läsa så vore det jätteskoj och var isåfall inte rädda för att kommentera. Kram!