Publicerat: / Allmänt

Ridpass!

Red på Cannon igår, som vanligt nästan. Vi hade Katta som vikarie och skulle träna på delar ur LA:1 eftersom vi senare kommer rida just det programmet. 

Vi började med att träna att göra 10 meters volter i hörnen. Han var från början lite små loj och seg samt tog inte skänkeln så bra utan genade gärna. Till slut blev han riktigt fin och det fungerade ganska bra. Efter det gjorde vi skänkelvikning från A/C till B/E vilket också gick bättre och bättre. Han var inte riktigt med i formen i traven då jag inte hade hunnit rida igenom honom ordentligt på framridning, krävs ganska lång framridning för att han ska bli mjuk, men han var trots det ganska följsam även om han tryckte sig åt ena hållet i början.

I slutet skulle vi träna förvänd galopp genom att göra halvt igenom i galoppen. Jag skrattade nästan när Katta presenterade övningen, för det är verkligen inte vår styrka. I början kändes det som att han skulle gå omkull i vändningarna så jag fick försöka hjälpa honom att stå på benen. Han bytte dessutom i början, eller ja bröt av och fattade ny. I slutet kunde vi vända någorlunda bra även om vi kom ut lite väl mycket och han höll dessutom galoppen. Han blev dock mindre och mindre samlad ju mer vi galopperade av någon anledning och till slut blev det lite hetsigt. Jag var garanterat trött efter ridpasset.

Under passets gång gjorde vi även lite ryggningar. Han brukar bli ganska spänd och bara köra på bakåt om man gör för mycket så jag försökte att behålla lugnet och ta ett steg i taget. Det fungerade ganska bra men iställe fick jag problem med bjudningen, det tog väldigt lång tid innan nästa steg kom efter det föregående.


En favorit i repris bild på mig och Cannon som ni sett x antal gånger. Hur som helst från i somras!

 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hejsan! Jag heter Minna, är född under det fantastiska året 1995 och bor i en mycket liten byhåla utanför Uppsala. Jag läser just nu första terminen på Socionomprogrammet på Uppsala Universitet och jobbar extra som vårdbiträde på ett äldreboende. I övrigt gillar jag att umgås med kompisar, läsa och lyssna på musik. Jag har tidigare också varit väldigt aktiv inom ridsporten, vilket jag hoppas kunna återuppta inom en snar framtid. I den här bloggen kommer ni i framtiden få följa min vardag med plugg, jobb, fritid, min hund Gucci och en stor skopa av känslor och tankar. Vill ni läsa så vore det jätteskoj och var isåfall inte rädda för att kommentera. Kram!