Publicerat: / Allmänt

X Factor Sweden!

Ikväll drar X Factor igång här i Sverige på TV4 kl 20.00! Är det många av er som ska kolla?
Jag tänkte börja med att förklar för er som inte vet vad programmet går ut på och sedan dela med mig av mina egna åsikter.

The X Factor grundades utav Simon Cowell och är en brittisk sångtävling där deltagare ifrån 16år och uppåt kan delta. Den första säsongen var år 2004. The X Factor finns nu i ett 20-tal länder i världen och däribland USA, Danmark, Finland och Norge. I år (2012) kommer det alltså till Sverige. The X factor har varit en stor succé och många kända artister har kommit där ifrån. Några av dessa är: Little Mix, Rebecca Ferguson, One Direction, Olly Murs, Alexandra Burke, JLS och Leona Lewis. 

Hur går det till?
Audition: Människor i hela landet kan söka till X Factor när de har auditions på olika platser. De ställs då framför både publik och juryn. Får man ett ja av minst tre av de fyra jurymedlemmarna så går man vidare.

Bootcamp: De som går vidare från audition sätts här på prov i både dans och sång. Här delas man in i fyra grupper. Killar, Tjejer, Grupper och 30+. Varje jurymedlem får sedan coacha en grupp var. 

Judges House: Jurymedlemmarna tar med sig sina artister och coachar de till den sista auditionen. Här sjunger man sedan upp för en jurymedlem och en gästexpert. Bara 12 finalister går vidare.

Livesändning: Varje vecka deltar artisterna med en låt som de framför live inför publik och juryn.

I Sverige kommer Andreas Carlsson, Orup, Marie Serneholt och Ison Glasgow vara domare.



Mina tankar:

Jag tycker om X Factor som program väldigt mycket och det har nog mycket att göra med att jag tycker att de artister som har stått kvar sist har varit väldigt duktiga. Jag är ju dessutom en directioner och lyssnar även på Olly Murs och både han och One Direction var ju med. (1D kom 3:a 2010 och Olly 2:a 2009) Jag är dock ganska skeptisk till X Factor Sverige trots att Simon tror att det kommer bli bra. 

Jag vill gärna tro att det ska bli bra och det kan det mycket väl bli också men jag vet hur det har brukat gått för Idol deltagarna och förutom Agnes så är det ingen som slagit igenom utomlands. Dessutom är det bara Darin och Danny som har lyckats hålla sig kvar i Sverige. Jag tror att Sverige inte riktigt funkar på det här sättet att vi kan ta fram bra artister genom tävlingar. Vi har haft sångare i talang och The Voice också men det har inte heller fungerat. Vi har haft många bra artister genom tiderna men det vi egentligen är bäst på just nu är våra låtskrivare. 
Jag skulle gärna vilja se fler personers åsikter så kan inte ni dela med er av era?





Källor: http://sv.wikipedia.org/wiki/The_X_Factorhttp://www.google.se/imgres?um=1&hl=sv&sa=N&biw=1366&bih=624&tbm=isch&tbnid=byq25wReLWLx8M:&imgrefurl=http://musicianstogether.com/magazine/2011/06/04/is-the-x-factor-killing-real-music/&docid=G82LGOfUNUtDSM&imgurl=http://musicianstogether.com/magazine/wp-content/uploads/2011/06/the-x-factor1.jpg&w=1432&h=807&ei=yctMUIziC8r24QTVyYGAAg&zoom=1&iact=hc&vpx=101&vpy=160&dur=1545&hovh=168&hovw=299&tx=146&ty=93&sig=115984965792199084178&page=1&tbnh=102&tbnw=181&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:0,s:0,i:72 och http://www.tv4.se/x-factor/artiklar/har-ar-svenska-x-factors-jury-4fc02d8b04bf72519400c84






Postat av: Sara

Jag såg han till vänster i helgen, FETT COOLT VA?!??!?!

Svar: JAAA!! xD
Minna Huovinen

2012-10-16 @ 18:05:43
http://fjuarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hejsan! Jag heter Minna, är född under det fantastiska året 1995 och bor i en mycket liten byhåla utanför Uppsala. Jag läser just nu första terminen på Socionomprogrammet på Uppsala Universitet och jobbar extra som vårdbiträde på ett äldreboende. I övrigt gillar jag att umgås med kompisar, läsa och lyssna på musik. Jag har tidigare också varit väldigt aktiv inom ridsporten, vilket jag hoppas kunna återuppta inom en snar framtid. I den här bloggen kommer ni i framtiden få följa min vardag med plugg, jobb, fritid, min hund Gucci och en stor skopa av känslor och tankar. Vill ni läsa så vore det jätteskoj och var isåfall inte rädda för att kommentera. Kram!