Publicerat: / Allmänt

Svar på kommentar!

En del har frågat vad som hände på bussen, som var så hemskt. Jag tänkte därför berätta.

Jag satte mig på bussen som var hyffsat tom, ca 10 personer var på (max) under resan. Jag minns inte riktigt var någonstans det var men jag tror det var ungefär vid Ramsta/Skärfälten som en tjej på bussen hoppade fram och satte sig på sätet på andra sidan gången ifrån mitt. Samtidigt tog hon upp mobilen. Jag tänkte inte så mycket på det mer än att det var konstigt att hon bytte plats under resan när bussen var halvtom liksom. Hon pratar i telefonen och eftersom jag inte brukar tjuvlyssna på folk som pratar i telefonen så lyssnar inte jag förrän jag hör "Ska jag gå fram till busschauffören?", jag tänkte att det var lite konstig. Sen sprang hon fram till busschauffören och de personer på bussen som jag kan se ser ungefär lika frågande ut som mig, men jag hör något liknande"...och jag tycker inte att det är okej!" samt "jag trodde det var hans jacka eller något men när jag såg vad det var så blev jag jätte chockad".När vi kommer in till stan så börjar busschauffören ringa till någon samtidigt som han kör. Vid ekonomikum säger tjejen att hon ska av där men att hon kan åka med till skolgatan. Sedan tjejen pratat med busschauffören har han inte släppt av någon i den bakersta dörren. Vid skolgatan stannar vi och jag som har sms kontakt med min kompis Elin som stod vid Klostegatan får veta från henne att min buss står med varningsblinkers. Här börjar jag förstå vad det handlar om. Sen hör jag busschauffören prata något om att "de kommer snart". Efter en liten stund kommer det på två kvinnliga poliser och förhör tjejen och går sedan bak där de plockar med sig en man som såg ut att vara kanske 50 men som jag senare fått reda på är född 71. De säger något i stil med "Du ska av här med oss nu.", tjejen går iväg. 
 
I efterhand fick jag veta (ifrån tidningen) att den här mannen tydligen hade suttit bakom henne och lagt fram handen på tjejens bröst. Det som gjorde mig mest chockad över det här är att det faktiskt händer. Man hör om sådana här tråkigheter osv hela tiden men att det faktiskt händer i närheten av en är hemskt. Självklart hände det inget för mig mer än att min vän fick stå och vänta i regnet en lång stund på mig, men det fick hon faktiskt göra. Hellre att de fick fast honom än att han skulle gå lös och kanske göra samma sak på andra. För det är inte okej! Och något jag lärde mig här var att man absolut ska säga ifrån. Många tjejer i min ålder (nu var den här tjejen lite äldre men ändå) skulle kanske inte vågat säga till någon, men det måste man göra! För det är absolut inte okej att folk ska ta sig sånna friheter! Så jag hoppas att alla andra också tänker göra som den här tjejen och säga till! För det beundrar jag henne jätte mycket för att hon gjorde!

Jag läste sedan också att det har skrivits en anmälan emot den här mannen så förhoppningsvis gör de något åt det!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hejsan! Jag heter Minna, är född under det fantastiska året 1995 och bor i en mycket liten byhåla utanför Uppsala. Jag läser just nu första terminen på Socionomprogrammet på Uppsala Universitet och jobbar extra som vårdbiträde på ett äldreboende. I övrigt gillar jag att umgås med kompisar, läsa och lyssna på musik. Jag har tidigare också varit väldigt aktiv inom ridsporten, vilket jag hoppas kunna återuppta inom en snar framtid. I den här bloggen kommer ni i framtiden få följa min vardag med plugg, jobb, fritid, min hund Gucci och en stor skopa av känslor och tankar. Vill ni läsa så vore det jätteskoj och var isåfall inte rädda för att kommentera. Kram!