Publicerat: / Allmänt

Dressyrpass - Zansibar, Hoppträning - Zan Zee!

I torsdags var det dressyr på Zansibar. Han är väldigt fin men lite smått vinglig och jag själv var ganska spänd i början och fick på så sätt lite problem med att jag var för ostadig. Jag har dessutom haft lite problem med att jag fått sendrag ganska lätt och red i hoppsadel så jag satt inte ner i traven, som jag hade velat. Vi skulle öva på bakdelsvändningar men jag tror att vi gjorde typ 2 under hela passet. De blev i alla fall riktigt fina. Däremot skänkelvikningarna som vi gjorde fler av blev inte så bra. Annars så tycker jag att han har bättrats hela tiden sen han kom. När jag red honom första gången var han jätte vinglig och brydde sig lite för mycket om hästarna runt om. Nu är han lite mer koncentrerad på sig själv och lyssnar fint på hjälperna även om det känns som att jag är för otydlig för att han ska förstå. Vänster galoppen är underbar, men höger är desto svårare att fatta.

Bild på Zansibar som jag lånade ifrån http://savaridcenter.se .

Igår var det hoppträning på Zulle som gällde. På framridningen var han faktiskt riktigt fin, första fattningen var kanske inte den bästa men sen hade jag inget vidare problem att galoppera som jag brukar kunna ha. Han var inte så stretig som han har kunnat vara heller. Han är så mycket finare och positivare att hoppa när man får upp farten, det brukar dock straffa sig eftersom han blir allt svårare att stanna. Här måste jag träna på att räta upp mig. Vi hoppade fram först på ett hinder, vilket gick bra. Därefter tog vi den första kombinationen och jag tror att den till slut låg på runt 90, ev. 1m. Vilket gick jätte bra! Han stannade när vi skulle ta om det sista gången och sparkade, fånig som han är men hoppade fint bara man fick upp farten och om jag inte "hoppade före honom". Den andra kombinationen vi skulle hoppa var det ett galoppsprång emellan och den gick riktigt bra faktiskt. Han stannade och fjantade sig en gång men annars gick det riktigt bra. 

Sen var det dags för banan. Jag tror jag hoppade allt på runt 90, vilket kändes bra. Jag hoppade första linjen som var bruten vilket gick bra, fick inte ut honom så bra efter 2an och det var här någonstans som jag fick blackout och red fel. Hoppade en långsida vilket gick bra, men vände tillbaka och fortsatte sen därifrån jag skulle hoppat. Dvs. kombinationen (2an). Här kändes det riktigt bra och jag tror det fick mig att slappna av lite för nästa språng blev inte så bra och då tappade jag lite koncentration till nästa hinder. Han blev ganska stark och jag lät honom rulla istället för att göra en halvhalt och istället blev det konstigt över nästa hinder och jag hann inte med riktigt och pluppade av. Slog i huvudet konstigt nog så mitt huvud känner jag fortfarande idag. Mamma blev ganska rädd att jag skulle ha fått en hjärnskakning men jag tror det är lugnt. Hoppade ett räcke två gånger efteråt för att avsluta bra men efter det orkade ingen av oss något mer. Första gången gick det lite snabbt och han lyfte inte riktigt på benen och andra gången började han bajsa istället men vi nöjde oss så.



Lånade en bild på Elin och Zulle ifrån en tävling på Jälla, eftersom jag inte har någon där jag själv rider.
Josse har fotat!






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hejsan! Jag heter Minna, är född under det fantastiska året 1995 och bor i en mycket liten byhåla utanför Uppsala. Jag läser just nu första terminen på Socionomprogrammet på Uppsala Universitet och jobbar extra som vårdbiträde på ett äldreboende. I övrigt gillar jag att umgås med kompisar, läsa och lyssna på musik. Jag har tidigare också varit väldigt aktiv inom ridsporten, vilket jag hoppas kunna återuppta inom en snar framtid. I den här bloggen kommer ni i framtiden få följa min vardag med plugg, jobb, fritid, min hund Gucci och en stor skopa av känslor och tankar. Vill ni läsa så vore det jätteskoj och var isåfall inte rädda för att kommentera. Kram!