Publicerat: / Allmänt

Två pass på Balalaika!

I torsdags hade jag dressyrträning för Lollo tillsammans med nya gruppen. Vi red ganska mycket på volt och ruter ess och tränade på ställning, böjning och fram/bakdelsvändningar. Ställningen funkade tillslut väldigt bra i höger varv men varje gång vi skulle ställa om till vänster så sket det sig. Jag tror att det kan vara för att jag inte kan rida i vänster varv. Måste lära mig det... Jag är ganska mjuk i mina hjälper men ganska hård i vänster handen vilket gör att jag får ett bra stöd på yttertygeln när vi rider i höger varv men i vänstervarv så blir jag istället för hår i innetygeln.
Något jag måste jobba med! Jag red också i dressyrsadel för första gången på länge i går och jag tror jag har hittat min favorit. Jag satt så otroligt bra i den och den var så skön! Synd att det i princip bara är Laika som har den i första hand.

I går var det hoppträning igen. Vi började med att hoppa fram på två olika räcken och därefter hoppade vi en långsida med räcke, 3 galoppsprång, oxer, 4 galoppsprång, räcke. I början var avståndet mellan de sista lite kort så  vi fick istället hoppa av långt ifrån på 3 vilket blev lite knakigt men sedan längde Nina, som var vikarie, och då blev det bättre. Efter det hoppade vi en oxer på långdistans. Första gången hann jag inte riktigt få en bra galopp så då blev hon lite flack, men det var så pass lågt att det funkade ändå. Andra gången gick det klockrent. Det är så skönt att för en gångsskull rida på en häst som går att få ut i hörnen och som går att ställa! Efter det så hoppade vi ett dogleg där jag tyckte att svängen till först var lite väl taskig. Balalaika har ganska stor galopp så vi hann i princip svänga och sen var det inne på sista galoppsprånget. Duktig som hon är löste vi det ändå. Efter det hoppade vi en bana med dessa hinder som gick klockrent förutom att bågen i dogleget blev lite konstig.

Jag är väldigt nöjd över att jag får rida på Laika just nu. Jag lär mig väldigt mycket och hon är en sån glad och positiv häst! Man förstår direkt när man gör fel för då blir det hel knas. Hon var väldigt fin för skänkeln igår när jag hoppade. Fick en väldigt fin galopp och man kunde styra hela hästen enbart med skänkeln. Så underbart! 


En fin bild på Balalaika (med de stora öronen! ^^) som jag tog när hon och Anna tävlade dressyr förut. 


Postat av: Ellen

Söt bild! ;)

Svar: Tack så jätte mycket! :D
Minna Huovinen

2012-08-26 @ 09:14:38
http://ponnyliv.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hejsan! Jag heter Minna, är född under det fantastiska året 1995 och bor i en mycket liten byhåla utanför Uppsala. Jag läser just nu första terminen på Socionomprogrammet på Uppsala Universitet och jobbar extra som vårdbiträde på ett äldreboende. I övrigt gillar jag att umgås med kompisar, läsa och lyssna på musik. Jag har tidigare också varit väldigt aktiv inom ridsporten, vilket jag hoppas kunna återuppta inom en snar framtid. I den här bloggen kommer ni i framtiden få följa min vardag med plugg, jobb, fritid, min hund Gucci och en stor skopa av känslor och tankar. Vill ni läsa så vore det jätteskoj och var isåfall inte rädda för att kommentera. Kram!